ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΧΡ. ΚΩΤΙΔΗ

Παρασκευή 7 Αυγούστου 2015

Η ΧΡΕΟΚΟΠΗΜΕΝΗ ΕΛΛΑΔΑ ΘΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΕΙ ΤΟ ΛΙΓΝΙΤΗ ΤΗΣ ΒΟΥΛΓΑΡΙΑΣ ΚΑΙ ΘΑ ΕΙΣΑΓΕΙ ΗΛΕΚΤΡΙΣΜΟ ΜΕ ΤΗ ΒΟΥΛΑ ΤΗΣ ΕΕ

Η χρεοκοπημένη Ελλάδα θα χρηματοδοτεί το λιγνίτη της Βουλγαρίας και θα εισάγει ηλεκτρισμό! Με τη βούλα της ΕΕ!


Εδώ και περίπου ένα χρόνο το εθνικό μας success story στον ηλεκτρισμό, αυτό που μας κληροδότησαν πιο πρόσφατα οι ΣαμαροΒενιζέλοι, λέγεται εισαγωγές απ' όλη τη γύρω γειτονιά, λες κι έχουμε λεφτά που μας περισσεύουν. Χώρες όπως η Αλβανία, τα Σκόπια, η Βουλγαρία μετατράπηκαν ξαφνικά σε "εθνικούς προμηθευτές" και μας εφοδιάζουν με το έως 25% του ηλεκτρισμού, που καταναλώνουμε σε εξαμηνιαία βάση.
Τόσο η Βουλγαρία όσο και τα Σκόπια, αλλά και οι γειτονικές Σερβία, Βοσνία, Ρουμανία, παράγουν σημαντικό μέρος του ηλεκτρισμού τους από λιγνίτη, για τον οποίο δεν πληρώνουν δικαιώματα εκπομπών CO2 είτε επειδή δεν μετέχουν στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας (ETS) είτε επειδή τους έχουν χορηγηθεί δωρεάν δικαιώματα εκπομπών, με απόφαση της ΕΕ, επειδή το 2013 το ΑΕΠ τους ήταν κάτω του 60% του μέσου κοινοτικού.
Τώρα η ΕΕ το πάει κι ένα βήμα παραπέρα και,
όπως ανακοίνωσε ο Επίτροπος Κλίματος & Ενέργειας στα μέσα Ιουλίου, σκοπεύει να δημιουργήσει ένα "Ταμείο Εκσυγχρονισμού" ("Modernisation Fund"), με το οποίο θα χρηματοδοτεί τον... εκσυγχρονισμό υφιστάμενων ενεργειακών εγκαταστάσεων στις πιο φτωχές χώρες της ΕΕ, στα πλαίσια ευρύτερων αλλαγών που επέρχονται στο ETS. Οι αλλαγές θα πρέπει να περάσουν πρώτα απ' το Ευρωκοινοβούλιο και το Συμβούλιο Υπουργών πριν εφαρμοστούν στην περίοδο 2021-2030.
Τον Οκτώβριο 2014, όταν στην Ελλάδα οι ΣαμαροΒενιζέλοι σκέφτονταν τι θα κάνουν με την Προεδρική εκλογή κι ετοιμάζονταν "να την κάνουν μ' ελαφρά πηδηματάκια", προσδοκώντας μιαν "αριστερή παρένθεση", οι ηγέτες των χωρών της ΕΕ αποφάσισαν να στηρίξουν το στόχο της μείωσης κατά 40% ως προς το 1990 των εκπομπών "αερίων του θερμοκηπίου" και τώρα το "Ταμείο Εκσυγχρονισμού" έρχεται να επιβραβεύσει την υποστήριξη του στόχου απ' τις πιο φτωχές χώρες. Οι χώρες που θα πάρουν χρήματα απ' το Ταμείο είναι η Βουλγαρία, η Κροατία, η Τσεχία, η Εσθονία, η Ουγγαρία, η Λετονία, η Λιθουανία, η Πολωνία, η Ρουμανία και η Σλοβακία.
Το Ταμείο θα χρηματοδοτείται απ' τα κέρδη από την πώληση δικαιωμάτων εκπομπών CO2, καθώς θα εισρεύσουν σ' αυτό 310 εκατομμύρια άδειες εκπομπής, εκτιμώμενης απ' την Κομισιόν αξίας 7,75 δισ. ευρώ κατά το χρόνο που θα πωληθούν. Τα 220 εκατ. άδειες θα παραχωρηθούν απ' τις χώρες-μέλη, περιλαμβανομένων των 18 χωρών που δεν θα ωφεληθούν απ' το Ταμείο, επομένως και η Ελλάδα θα πρέπει να συμμετέχει στη χρηματοδότηση του συγκεκριμένου Ταμείου, χωρίς να περιλαμβάνεται στις χώρες που ωφελούνται.
Το πρόβλημα που υπάρχει είναι ότι το 2013, που επελέγη ως η χρονική στιγμή για να δοθούν δωρεάν δικαιώματα εκπομπών CO2 σε μια σειρά χώρες και τώρα να τους δοθεί και πρόσθετη χρηματοδότηση εκσυγχρονισμού των υποδομών, το Ελληνικό ΑΕΠ, όσο κι αν έχει κατρακυλήσει εξαιτίας των υφεσιακών μνημονιακών πολιτικών, εξακολουθούσε να είναι πάνω απ' το 60% του κοινοτικού μέσου όρου, ήταν στο 62%. Όπως ωστόσο
αποκαλύψαμε στις 16/7, η πρόσφατη έκθεση της Κομισιόν ("έκθεση Μοσκοβισί") για τη βιωσιμότητα του Ελληνικού χρέους ενόψει της χρηματοδότησης απ' τον ESM, στη σελίδα 7 αναφέρει επί λέξει: "Growth estimates have been further revised downwards: preliminary revised projections point to a strong decline in economic activity in 2015. Real GDP growth expectations now range from -2% to -4.0% in 2015, compared with 0.5% in the Spring forecast. 2016 should also see negative growth -0.5% to -1.75% with growth picking up only in the course of 2017, assuming that political stability is restored soon and a gradual relaxation of the administrative measures on the banking sector. Long-term growth is assumed at 1.8% in the base line and at 1.5% in the adverse scenario. - Οι υπολογισμοί της ανάπτυξης έχουν αναθεωρηθεί περαιτέρω προς τα κάτω: προκαταρκτικές αναθεωρημένες προβολές δείχνουν μια ισχυρή μείωση της οικονομικής δραστηριότητας το 2015. Οι προσδοκίες για τη μεγέθυνση του πραγματικού ΑΕΠ πλέον κυμαίνονται από -2% έως -4% το 2015, (δηλαδή ύφεση 2-4% και νέα μείωση του ΑΕΠ), συγκρινόμενες με ανάπτυξη 0,5% στην εαρινή πρόβλεψη. Το 2016 αναμένεται επίσης αρνητική ανάπτυξη (ύφεση) -0,5% έως 1,75% με την ανάπτυξη να επανέρχεται μόνο κατά τη διάρκεια του 2017, υποθέτοντας πως σύντομα θα αποκατασταθεί η πολιτική σταθερότητα και μια σταδιακή αποκατάσταση των διοικητικών μέτρων στον τραπεζικό τομέα (άρση των capital controls). Η μακροπρόθεσμη ανάπτυξη τοποθετείται σε 1,8% στο βασικό σενάριο και 1,5% στο χειρότερο σενάριο. Το Ελληνικό ΑΕΠ λοιπόν πρέπει ήδη να βρίσκεται κάτω του 60% του μέσου κοινοτικού, αλλά η Ελλάδα δεν μπορεί ούτε να πάρει δωρεάν δικαιώματα εκπομπών CO2, όπως η Βουλγαρία, ούτε να διεκδικήσει πόρους απ' το "Ταμείο Εκσυγχρονισμού" ενεργειακών εγκαταστάσεων. Η Ελλάδα θα χρηματοδοτεί και η Βουλγαρία θα εισπράττει, για να εκσυγχρονίσει τις λιγνιτικές της μονάδες και να πουλάει λιγνιτικό ρεύμα στην κατά τα λοιπά χρεοκοπημένη Ελλάδα. Γιατί άραγε δεν θα μπορούσε και η Ελλάδα να πάρει πόρους από ένα τέτοιο Κοινοτικό Ταμείο, προκειμένου π.χ. να χρηματοδοτήσει στην περίοδο 2021-2030 την εγκατάσταση συστημάτων συγκράτησης CO2 σε υφιστάμενες λιγνιτικές μονάδες; Ε, δεν πρόκειται ποτέ ν' ανακάμψουμε έτσι, αυτό συνιστά προδήλως αθέμιτο ανταγωνισμό στην περιφερειακή αγορά ηλεκτρισμού της ΝΑ Ευρώπης. Αθέμιτο ανταγωνισμό που επιβάλλει η ίδια η ΕΕ.
 

Δεν υπάρχουν σχόλια: